Nyheter
|
|
|
|
|
|
Intresseanmälan: Fördjupa dina kunskaper i Bättre arbetsmiljö
Du eller en kollega kanske redan har gått vår tre dagars BAM-utbildning och fått grundläggande kunskaper i arbetsmiljö och hur du genomför arbetsmiljöförbättringar inom din organisation. Utbildningen lägger stort fokus på riskidentifiering, riskhantering, förebyggande åtgärder och betydelsen av samverkan mellan chefer, skyddsombud och övriga medarbetare. När arbetsmiljöarbetet blir gemensam sak fungerar det bäst. Nu finns möjlighet att få fördjupad kunskap i Bättre arbetsmiljö med två olika teman.- Följer dina medarbetare uppsatta säkerhetsrutiner?
- Har ni alltid rätt skyddsutrustning?
- Är ni världsmästare i tillbudsrapporter?
Gratis frukostföreläsning 11 oktober Så lyckades Grums kommun
Utbildning Bättre arbetsmiljö (BAM)
Utbildningen ger grundläggande kunskaper i arbetsmiljö och hur ni kan genomföra arbetsmiljöförbättringar inom er organisation. Att arbeta med arbetsmiljöfrågor handlar till stor del om att detektera risker och förebygga dem. Detta arbete fungerar bäst när chefer, skyddsombud och övriga medarbetare arbetar tillsammans. Utbildningen vänder sig därför till just chefer och skyddsombud samt övriga som behöver lära sig arbetsmiljö från grunden. Kurstillfällen: 3 september, 10 september, 17 september, klockan 09.00-16.00 Pris: 10 900 kr per person (exklusive moms). I priset ingår kurslitteratur, fika och lunch. Plats: Clarahälsans mottagning, Gustaf Anders gata 15 B Sista dag för anmälan: 20 augusti (vi förbehåller oss rätten att ställa in utbildningen vid för få anmälningar) Anmäl dig här! Vår BAM-utbildning sträcker sig över tre intensiva dagar. Vi erbjuder en interaktiv utbildningsupplevelse där föreläsningar vävs samman med grupparbeten, öppna diskussioner och reflektioner kring egna erfarenheter. Efter avslutad utbildning kommer du att känna dig trygg i dina kunskaper om riskidentifiering, riskhantering, förebyggande åtgärder, betydelsen av samverkan och hur du bäst söker relevant information. Oavsett om du är chef, skyddsombud eller en medarbetare som vill bidra till förändring, är den här utbildningen för dig! Vår engagerade utbildare, Helena Alm, guidar dig genom kursen och delar med sig av sina insikter och kunskaper. Kontaktuppgifter: Helena Alm Arbetsmiljöingenjör och Diplomerad BAM-handledare, tel: 0703-829766.Så fick Grums kommun ner kostnaderna för sjukfrånvaron!
Till höstens första frukostföreläsning har vi bjudit in representanter från Grums kommuns HR-avdelning som berättar hur deras samarbete med oss påverkat deras sjukfrånvaro i positiv riktning. Datum: Fredagen den 11 oktober Tid: 07.00 serveras frukost, 07.30 startar föreläsningen Plats: Clarahälsan, Gustaf Anders gata 15 B, våning 5. Pris: Gratis för våra kunder Grums kommun ser stora vinster med att tidigt sätta in förebyggande insatser när en medarbetare sviktar. Joanna Andersson och Annika Alfredsson från Grums kommuns HR-avdelning berättar om hur kommunen har minskat sjukfrånvaron och vad som varit framgångsfaktorerna till det. Joanna och Annika kommer beskriva hur de arbetar med tydliga rehabiliteringsrutiner och vikten av att arbeta nära cheferna i kommunen. De kommer också beskriva hur ett gott och nära samarbete med Clarahälsan bidrar till sänkta sjuktal, vilket också innebär kostnadsbesparingar med lägre kostnader för sjuklön och ersättare. Att Grums kommun visar att de bryr sig om sina medarbetares hälsa stärker också deras kultur och varumärke vilket gör dem attraktiva som arbetsgivare Anmäl dig här! Vi har begränsat antal platser så det är först till kvarn som gäller. Vi behöver din anmälan senast 2024-10-08.Säg hej till vår nya kollega!
Vi är glada att presentera Sanna Bäck, leg. psykolog, som nyligen anslutit sig till vårt team. Sanna kommer senast från en annan lokal företagshälsa och har innan det jobbat i Region Värmland. Med sin empatiska och professionella inställning ser Sanna fram emot att stödja er verksamhet. Här hittar du kontaktuppgifter till Sanna.Forskningsstudie om alkoholöverkonsumtion
Clarahälsan är som bekant med i en forskningsstudie på initiativ av Karolinska institutet som handlar om alkoholöverkonsumtion och hur individer vid behov kan få digital stöttning. Vissa behöver få en ögonöppnare för att inse att konsumtionen behöver minskas och att minska sin konsumtion behöver inte vara så dramatiskt. Ibland kan det räcka med att dra ner på alkoholen under 30 dagar eller att ta en paus i sitt drickande. Forskningsstudien pågår ytterligare några veckor och vi tar tacksamt emot din hjälp! Kanske har ni på arbetsplatsen en TV-skärm eller ett intranät där ni kan sprida informationsfilmen? Kontakta kontaktpersonen nedan om du önskar få fler informationsfilmer mejlat till dig. Deltagaren registrerar sig här och anger kod: Clara, det går också bra att scanna QR-koden. Det är helt anonymt att deltaga och svaren kommer inte registreras i någon journal. Det är upp till deltagaren att ta ställning till om hen vill delge sitt deltagande till arbetsgivaren eller till oss. Vill du veta mer kan du kontakta vår behandlare vid beroendeproblematik: Mimmi Asplund Carlsson, mimmi.asplund.carlsson@clarahalsan.se
|
|
|
|
|
Öppettider i sommar
Utbildning Bättre arbetsmiljö (BAM)
Planering för hösten 2024
- Informationen kan nås av fler personer i fler situationer.
- Det blir lättare att hitta information och sökandet går fortare.
- Specifika avsnitt lätt kan länkas till kollegor.
- Du behöver orientera dig i de föreskrifter som rör din verksamhet.
- Du behöver gå igenom och uppdatera eget material med föreskriftens nya namn och paragrafnummer så de stämmer 1 januari 2025.
- Inre fart/fiskare (kustnära)
- Begränsad fart (Nordsjön ända till staden Brest i Frankrike)
- Obegränsad fart (resten av världen)
Välkommen på frukostföreläsning om Klimakteriet i arbetslivet 26 april
Symtom på klimakteriet är många och av olika karaktär. För många kvinnor är detta en utmanande tid i både privat- och i arbetslivet och kan påverka prestation och produktivitet. Har ni kvinnor på jobbet i åldern 40 till 60 år och saknar kunskap inom detta område? Välkommen med din anmälan! Först till kvarn gäller. Datum: 26 april Tid: 07.00 serveras frukost, 07.30 börjar föreläsningen Plats: Vår mottagning i Karlstad, Gustaf Anders gata 15 B Pris: Gratis för våra kunder Då det är begränsat antal platser får man anmäla max två personer från samma företag. Sista dag för anmälan är måndagen den 22 april. Anmäl dig här... Kontakta Susanna eller Gustav om du är intresserad av en kundspecifik föreläsning. Susanna Franke 054-22 17 27, mejl susanna.franke@clarahalsan.se Gustav Frölich 054-22 17 19, mejl gustav.frolich@clarahalsan.se Läs mer... Utbildning Första hjälpen och HLR 24 april Anmälan till utbildning i Första hjälpen och HLR den 24 april är fortfarande öppen. Sista dag för anmälan är 17 april. Passa på att gå denna livsviktiga utbildning. Här kan du anmäla dig. Tid: 13.00 Plats: Vår mottagning i Karlstad, Gustaf Anders gata 15 B. Pris: 1500 kr/deltagare exklusive moms Läs mer...Förebygg stressrelaterad ohälsa på ert företag! Clarahälsan i samarbete med PhysAct.
53% av alla sjukskrivningar är idag relaterade till stress eller psykisk ohälsa. Vi på Clarahälsan är glada att meddela ett spännande samarbete med Karlstadbolaget PhysAct, en innovativ aktör inom stresshantering och friskvård på arbetsplatsen. Kunder som erbjudit PhysAct till sina medarbetare har efter några månaders användning kunnat presentera följande resultat:- 35% ökat välmående hos medarbetarna
- Sjukskrivningarna minskade med över 20%
- Minskad upplevd stress månad för månad
Forskningsprojekt Digitalt stöd för bättre alkoholvanor
Hälsoresan i samarbete med Fysall
Det är ingen nyhet att motion gör oss piggare och mer produktiva. Med en hälsosam arbetsplats och välmående medarbetare minskar företagets kostnader för sjukfrånvaro. Ändå är det många som inte utövar någon form av fysisk aktivitet. Det vill vi ändra på och har därför startat ett samarbete med Fysall. Fysall har lång erfarenhet av träningskonceptet att deltagare träffas och tränar i grupp. Fysall finns på flera platser runt om i Värmland, tillgängligheten är stor eftersom träningen som regel sker utomhus. Fördelarna med att träna i grupp är att deltagarna ger varandra stöttning och skapar en positiv och energifylld träningsgemenskap. Hälsofrämjande friskvård med Fysall Nu erbjuder vi Hälsoresan till våra kunder för att hjälpa medarbetare att bli mer aktiva. Det finns olika koncept att välja på, men grundtanken är att Fysall kommer ut till ditt företag och genomför träning på arbetstid en gång i veckan (30-60 minuter) under en åttaveckorsperiod. Däremellan får deltagarna förslag till två hemmapass per vecka, ett styrkepass och ett konditionspass. Tanken är att nå de individer som inte är fysiskt aktiva på fritiden vilket så klart kan vara utmanande. Fysall ser att uppslutningen ökar om aktiviteten är utformad så att den kan bedrivas i vanliga kläder och anpassar därför träningen efter det. Större uppslutning nås även om aktiviteten sker på arbetstid. Ligger aktiviteten utanför arbetstid brukar deltagandet sjunka. Vill du veta mer? Kontakta din kontaktperson.Systematiskt arbetsmiljöarbete
Nya kunder erbjuds en sittning där vår arbetsmiljöingenjör Helena Alm går igenom det systematiska arbetsmiljöarbetet som är en modell för hur arbetsmiljöarbetet ska vara uppbyggt på arbetsplatsen. Målet är att säkerställa en säker och hälsosam arbetsmiljö för alla anställda på arbetsplatsen. Arbetet ska ske i samverkan, där arbetsgivaren ger skyddsombud och medarbetare möjlighet att vara delaktiga i alla delar av arbetsmiljöarbetet.Till sist vill vi önska alla våra kunder en riktigt glad påsk!
Skärtorsdag har vi öppet till 12.00. Vi öppnar som vanligt igen tisdagen den 2 april.- Första hjälpen och HLR ger dig verktygen att agera snabbt och korrekt när någon drabbas av en olycka eller akut sjukdom. Genom att kunna identifiera livshotande skador och sjukdomar samt ge adekvat hjälp kan du rädda liv och minska lidande.
- Enligt Arbetsmiljölagen och AFS 1999:7 är det en skyldighet för arbetsgivare och anställda att ha kunskap om Första hjälpen. Att vara förberedd är inte bara moraliskt rätt, det är även en juridisk skyldighet.
- Utbildningen är tillgänglig för alla. Du kan lära dig Första hjälpen oavsett ålder, yrke eller bakgrund. Utbildningen är en investering i din egen och andras säkerhet.
Arbetsmiljöstipendiet 2024
Vi har alla en roll att spela när det kommer till arbetsmiljöfrågor. Genom att vara medvetna om vår omgivning och rapportera eventuella faror kan vi tillsammans skapa säkrare arbetsplatser och se till att varje arbetsdag blir en trygg och hälsosam upplevelse. Ingen ska behöva dö på jobbet. Här är Fatou Bengtsson, Clarahälsans skyddsombud. Kanske har du träffat henne i rollen som företagssköterska. Hon är en stor inspirationskälla och hennes insatser att säkerställa en trygg arbetsmiljö är ovärderliga! Vem är din inspirationskälla? Dags att nominera till Arbetsmiljöstipendiet 2024! Läs mer på Prevents hemsida hur du går till väga för att nominera en kollega (gäller privata företag). Pssssst.... Här kommer ett tips! Håll utkik i våra sociala medier där du i en snar framtid kan vara med och tävla om ett fint pris att dela med dina kollegor lagom till påsk.- Vad är viktigt att inkludera i en alkohol- och drogpolicy?
- Hur kan arbetsgivaren hantera situationer där de misstänker hög alkoholkonsumtion och/eller droganvändning hos medarbetare?
- När är det lämpligt att införa slumpmässiga drogtester?
Kontaktvägar
Gör arbetsmiljö till en gemensam insats – tillsammans når vi längre.
Vårt fokus är på samarbete och gemensam insats. Genom föreläsningar, engagerande grupparbeten och givande diskussioner kommer du att lära dig att upptäcka och förebygga risker. Med rätt kunskap kan du göra din arbetsplats säkrare och mer givande för alla. Vi erbjuder en interaktiv utbildningsupplevelse där föreläsningar vävs samman med grupparbeten, öppna diskussioner och reflektioner kring egna erfarenheter. Efter avslutad utbildning kommer du att känna dig trygg i dina kunskaper om riskidentifiering, riskhantering, förebyggande åtgärder, betydelsen av samverkan och hur du bäst söker relevant information. Kurstillfällen: 6 februari 13 februari 22 februari Alla tillfällen hålls mellan kl. 09.00-16.00. Vår engagerade utbildare, Helena Alm, är en erfaren arbetsmiljöingenjör och diplomerad BAM-handledare. Hon kommer att guida dig genom kursen och dela med sig av sina insikter och kunskaper. Önskar du mer information om skräddarsydda utbildningar för företag, vänligen kontakta Helena. Kontaktuppgifter utbildare: Helena Alm, Arbetsmiljöingenjör och Diplomerad BAM-handledare. Tel: 070-382 97 66 alt 054–221700 Pris: 10 900 kronor per person (exklusive moms). I priset ingår kurslitteratur, fika och lunch. Sista dag för anmälan: 23 januari. Vi förbehåller oss rätten att skjuta på utbildningen vid för få anmälningar. Observera att företag som är anslutna till AFA har möjlighet att söka stöd för minst hälften av kostnaden. Anmäl dig här.- Registrering av vilo-EKG (undersöks innan arbetet påbörjas och återkommande för arbetare under 40 år med HÖGST 5 års mellanrum och för arbetare som fyllt 40 med HÖGST 2 års mellanrum).
- Bestämning av blodfetter (samma intervall som ovan).
- Skattning av kardiovaskulär risk med ett vedertaget riskskattningsverktyg för arbetstagare över 40 år.
Kundenkät 2023
Frukostföreläsning
Arbetsmiljörond Förebyggande arbete som gör skillnad
Målet med arbetsmiljörond är att stötta chef och HR att bibehålla och främja en god arbetshälsa. Med systematiskt förebyggande arbete som en naturlig del i det dagliga arbetet ökar du trivseln på arbetsplatsen och därmed också produktiviteten. Bästa effekten av arbetsmiljörond nås när arbetsgivare och Clarahälsan träffas regelbundet. Vid mötet diskuteras arbetsmiljöfrågor, sjukfrånvaro och om arbetsgivaren uppmärksammat signaler på ohälsa. Här kan du läsa mer... Vår kundsamordnare Mimmi och företagssköterska Susanna har lång erfarenhet av arbete med arbetsmiljöronder och delar gärna med sig av sina erfarenheter och vilka vinster de ser med detta arbetssätt. Kundsamordnare Mimmi Asplund Carlsson, tel: 054-22 17 17, mejl: mimmi.asplund.carlsson@clarahalsan.se Företagssköterska Susanna Franke, tel: 054-22 17 27, mejl: susanna.franke@clarahalsan.seUtbildning Arbetslivsinriktad rehabilitering 30 november!
Avvikande öppettider
- Tidiga signaler på ohälsa
- Att upptäcka och hantera risker
- Förebygga och begränsa sjukskrivning
- Rehabiliteringens genomförande
- Regler och ansvarsfördelning
- Arbetsanpassning
- Samverkan i rehabiliteringsarbetet på arbetsplatsen och med företagshälsan
- Riskbruk alkohol och droger i arbetslivet, 12 oktober 13.00-16.30
- HLR grundutbildning, 18 oktober klockan 14.00-16.30
- HLR repetitionsutbildning, 24 oktober 14.00-16.00
- Lagkrav
- Hälsorisker
- Skyddsåtgärder
- Arbetsmetoder
- Allergiframkallande kemiska ämnen, 14 september
- Friskt jobbat med Ninni Länsberg, 18 september
- Arbetslivsinriktad rehabilitering, 5 oktober
- Riskbruk av alkohol i arbetslivet, 12 oktober
- Hjärt- och lungräddning, 18 oktober
- Hjärt- och lungräddning repetition, 24 oktober
- Hitta strategier för stressrelaterad ohälsa, 1 november
- klimakteriets påverkan i arbetslivet
- hur du kan hitta motivation för motion och vägen till en aktiv livsstil
- konsten av effektiv rehab för en snabb återgång till arbete och vardag
- användningen av mindfulness som en strategi vid psykisk ohälsa
- Klimakteriet i arbetslivet
- Motivation till motion
- Effektiv rehab
- Mindfulness som strategi vid psysisk ohälsa
Save the date
För att fira våra 70 år bjuder vi in till öppet hus. Vi vill med denna dag berätta om vårt viktiga arbete, visa vilka vi är som jobbar på Clarahälsan samt genom olika föreläsningar skapa inspiration för att ni ska lyfta frågor om arbetsmiljö i era lokala mötesforum.
När: Onsdagen den 6 september, klockan 13.00-16.30
Var: Clarahälsans mottagning i Karlstad, Gustaf Anders gata 15 BDet kommer bli mingel, lättare tilltugg, prova-på-aktiviteter och några kortare föreläsningar i ämnen som är viktiga för en god hälsa i arbetet.
Mer information och anmälan kommer lite närmare sommaren, men boka gärna in detta datum redan nu.PhysAct - Digital kontakt med fysioterapeut
Det är vetenskapligt bevisat att fysisk aktivitet har en positiv påverkan på måendet, men för många är motion inte en naturlig del i vardagen. Vi har därför startat upp ett samarbete med PhysAct som är en digital mötesplattform för att få personer som lider av stressrelaterade besvär mer aktiva som ett steg till ett bättre mående samt minska sjukfrånvaro. Grundtanken med PhysAct är att genom fysisk aktivitet förebygga psykisk ohälsa och att personer som riskerar svikta, med sjukfrånvaro som följd, får en dialog med fysioterapeut via en app. Personen får ett dedikerat (tränings-) program efter sin förmåga utifrån tidigare erfarenhet från fysisk aktivitet och sporras tack vare regelbunden kontakt med sin fysioterapeut. Övningarna är på en grundläggande nivå och kan utföras i hemmet utan specifika redskap. Kontakta Mimmi Asplund Carlsson för mer information. Tel: 054-22 17 17Satsning att förebygga vibrationsskador
Vibrationsskada är en arbetssjukdom som är vanligt förekommande inom yrkesgrupper som snickare, mekaniker, betongarbetare, montörer, tandtekniker och anläggningsarbetare. Utredning visar att skadorna debuterar redan i tidig ålder. Vibrationsskador uppstår när individen regelbundet och under en längre tid håller i eller stöder ett verktyg som vibrerar med hand/arm. Det kan exempelvis röra sig om en gräsklippare, slipmaskin, mutterdragare eller tigersåg. Ja, listan över vibrerande verktyg kan göras lång och vissa av dessa verktyg bör individen inte arbeta med längre än tio minuter utan individen har efter den tiden utsatts för maxad vibrationsexponering motsvarande en hel arbetsdag. Skadorna som uppstår (exempelvis nervskador, muskelskador och kärlskador) blir ofta permanenta och funktionsnedsättningen orsakar stort lidande för individen. Nu vill arbetsmiljöverket höja kunskapsnivån inom detta område hos arbetsgivare, användare och tillverkare om hur de kan jobba förebyggande, detta genom inspektioner på arbetsplatser och informationsinsatser. Ingen ska behöva lida eller bli sjuk på grund av sin arbetssituation. Här kan du läsa om hur du riskbedömer och förebygger vibrationer.Arbetsmiljöstipendiet - Vem nominerar du?
I Prevents regi pågår just nu en nominering att utse en chef och ett skyddsombud för Arbetsmiljöstipendiet 2023. Stipendiet om 15 000 kronor vardera går till en chef och ett skyddsombud i den privata sektorn som genom samverkan utvecklar och förbättrar den fysiska och/eller psykosociala arbetsmiljön. Tanken är pengarna ska användas för utbildning inom området för arbetsmiljö.I vanlig ordning ber vi er kontakta oss om ni har några frågor. Du hittar kontaktuppgifter på vår hemsida. Hoppas du njuter av vitsippor och ljusare kvällar och att du bokat in dagen för vårt firande i september.
Varma hälsningar, Clarahälsan- Risker och möjligheter med hybrid arbetsmiljö
- Vad säger lagen?
- Ergonomiska utmaningar
- Riskbedömning
- Identifiera tidiga signaler på ohälsa
- Hybrida möten
- Kommunikation/Tillit/Kontroll
- tidiga signaler på ohälsa
- att upptäcka och hantera risker
- förebygga och begränsa sjukskrivning
- rehabiliteringens genomförande
- regler och ansvarsfördelning
- arbetsanpassning
- samverkan i rehabiliteringsarbetet på arbetsplatsen och med företagshälsa
- tidiga signaler på ohälsa
- att upptäcka och hantera risker
- förebygga och begränsa sjukskrivning
- rehabiliteringens genomförande
- regler och ansvarsfördelning
- arbetsanpassning
- samverkan i rehabiliteringsarbetet på arbetsplatsen och med företagshälsa
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stresshanteringskurs
HLR-utbildning
Metod
• Evidensbaserade verktyg • Gruppsamtal • Kroppskännedom / avspänning • Hemuppgift mellan varje tillfälleDatum och tid
Onsdagar: 5 och 19 oktober 9 och 23 november 7 och 21 december samt uppföljning 25 januari (2023) Tid 13:00-16:00.Kursupplägg
Sju tillfällen à tre timmar. Teori varvas med praktiska övningar. Antal deltagare: sex till åtta personer. Utbildningen sker i Clarahälsans lokaler eller, vid behov, digitalt via Teams. Pris 14 500 kr (exkl moms). I priset ingår fika och kursmaterial. Läs också om arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd.Sagt om kursen
”Att få kunskap i hur kroppen fungerar på ett vetenskapligt plan, att det kan drabba vem som helst och vilka fallgropar man kan gå i ger ett uppvaknande som många skulle behöva innan det är ”för sent.” ”Det är bra att få höra hur andra har det. Man känner sig väldigt ensam och man får inte alltid förståelse och då är det bra att få träffa andra med liknande problem.” ”Jag har äntligen börjat tänka på mina egna behov och vem jag är, vilket jag tappat bort under åren.” ”Jag har lärt mig sätta gränser, att lyssna mer på mig själv och min kropp, att ta signalerna på allvar så att jag kan varva ner i tid.”
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nya telefontider
Den 25 mars kommer vi göra några ändringar i vår telefonväxel för att frigöra tid för mottagningssköterska till kundrelaterade fysiska besök. Öppettider Rådgivning/Tidsbokning: Vardagar 08.00-11.00 Övriga frågor: 08.00-12.00, 13.00-16.30 Ni har givetvis möjlighet att vända er direkt till er kontaktperson som tidigare via telefon eller mejl eller lämna in en uppdragsbeställning via vår hemsida.
|
- Dag 1 – Samverkan, regler och roller
- Dag 2 – Upptäcka och hantera risker
- Dag 3 – Utveckling och förändring på arbetsplatsen
- besitta grundläggande arbetsmiljökunskaper och arbetssätt
- kunna samverka i arbetsmiljöfrågor på arbetsplatsen
- kunna undersöka och förebygga risker i arbetsmiljö
- förstå hur bra arbetsmiljö bidrar till verksamheten
- veta var du söker den information du behöver för det dagliga arbetsmiljöarbetet
Det finns mycket att vinna på att jobba aktivt med förbättringar av arbetsmiljön. Den här utbildningen ger dig de grundläggande kunskaper du behöver.
Har företaget tillräckliga arbetsmiljökunskaper för att kunna förbättra säkerhet och trivsel på arbetsplatsen? Vet ni vilka lagar och regler som gäller? Den här utbildningen ger grundläggande kunskaper i arbetsmiljö, och du får veta hur ni genomför arbetsmiljöförbättringar i er organisation. Att jobba med arbetsmiljöfrågor handlar till stor del om att hitta risker och förebygga dem, och det fungerar bäst när det görs av chefer, skyddsombud och övriga anställda tillsammans. Sambandet är tydligt mellan bra arbetsmiljö och goda resultat för verksamheten. Vi varvar föreläsningar med övningar, grupparbeten, diskussioner och reflektioner kring egna erfarenheter. Du får med dig konkreta verktyg – och kan naturligtvis också ställa egna frågor. Efter utbildningen ska du känna dig trygg med att du har grundläggande kunskaper i hur man upptäcker och hanterar risker, hur man arbetar förebyggande, hur du söker reda på rätt information och vad samverkan innebär. Utbildningen kräver inga förkunskaper. Målgrupp Utbildningen vänder sig till chefer, skyddsombud och andra som behöver lära sig arbetsmiljö från grunden. Utbildningens innehåll:- Dag 1 – Samverkan, regler och roller
- Dag 2 – Upptäcka och hantera risker
- Dag 3 – Utveckling och förändring på arbetsplatsen
- besitta grundläggande arbetsmiljökunskaper och arbetssätt
- kunna samverka i arbetsmiljöfrågor på arbetsplatsen
- kunna undersöka och förebygga risker i arbetsmiljö
- förstå hur bra arbetsmiljö bidrar till verksamheten
- veta var du söker den information du behöver för det dagliga arbetsmiljöarbetet
- Lagkrav
- Hälsorisker
- Skyddsåtgärder
- Arbetsmetoder
- Samtliga kemikalier ska vara inventerade och hälsorisker vara kända
- Kemikalierna ska vara riskbedömda
- Några kemikalier har krav på utbildning och ska genomföras vart 5:e år
- Sanktionsavgift från Arbetsmiljöverket om intyg från utbildning saknas för vissa produkter
- Hälsoundersökning och tjänstbarhetsintyg kan krävas för arbete med vissa kemikalier
Så går testning till
Provtagning utförs av legitimerad sjuksköterska. Provtagning genomförs antingen på någon av våra mottagningar eller på er arbetsplats (vid det senare krävs lite mer planering). Provtagningen går till så att sköterskan för upp en bomullspinne i näsan på medarbetaren i några sekunder. Eftersom det är ett snabbtest fås svaret redan efter 15 minuter. Om snabbtestet är positivt hänvisas medarbetaren till 1177.se för att säkerställa resultatet med sk PCR-provtagning. Regionen sköter också smittspårning. Medarbetare med symtom förenliga med covid-19 provtas inte och hänvisas till 1177.se för bokning av PCR-test. Läs mer här. Hör gärna av dig till din kontaktperson för frågor eller för beställning. Du kan även skicka in en uppdragsbeställning via clarahalsan.se, eller skicka ett mail så hör vi av oss. . Pris: Självkostnad för testet, i dagsläget 150 kr/st + ca 30 minuter timdebitering sköterska (priser exkl. moms). Observera att vi inte tar emot privatpersoner eller kontantbetalning för snabbtest.- Dag 1 – Samverkan, regler och roller
- Dag 2 – Upptäcka och hantera risker
- Dag 3 – Utveckling och förändring på arbetsplatsen
- besitta grundläggande arbetsmiljökunskaper och arbetssätt
- kunna samverka i arbetsmiljöfrågor på arbetsplatsen
- kunna undersöka och förebygga risker i arbetsmiljö
- förstå hur bra arbetsmiljö bidrar till verksamheten
- veta var du söker den information du behöver för det dagliga arbetsmiljöarbetet
|
||
|
- Lagkrav
- Hälsorisker
- Skyddsåtgärder
- Arbetsmetoder
- BAM
- Hälsofrämjande ledarskap
- Riskbedömning
- Hot och våld i arbetslivet
- Riskbruk i arbetslivet - chefsutbildning alkohol/droger
- SAM i praktiken
Arbetsgivarens ansvar
Arbetsgivaren är alltid skyldig att se till att arbetet kan utföras utan risk för ohälsa eller olycksfall. Personalen ska inte bara veta vilka risker som kan finnas utan också kunna undvika riskerna. Syftet med föreskrifterna är att förebygga ohälsa och olycksfall samt att ge förutsättningar för en god arbetsmiljö. I arbetsmiljölagen står det att arbetsgivaren ska göra allt som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall. Det står också att arbetsgivaren ska uppmärksamma de särskilda risker som finns om en arbetstagare arbetar ensam. I arbetsgivarens ansvar ingår även att se till att maskiner, redskap, skyddsutrustning och andra tekniska anordningar underhålls.Riskbedömningar
För verksamhetens riskbedömningar rekommenderar vi ett besök på Prevent.se. Där finns vägledning och mallar att följa. Exempelvis "Så gör du en riskbedömning". För dig som inte har tid eller egna resurser hjälper vi gärna till. Hör av dig till din kontaktperson eller mottagningssköterska för mer information.- Arbetsplatsens utformning (AFS 2009:2)
- Arbete i stark värme (AFS 1997:2)
- Arbete i kylda livsmedelslokaler (AFS 1998:2)
- Skyltar och signaler (AFS 2008:13)
Syfte • Utveckla strategier för att hantera och förebygga stress • Tydliggöra livsprioriteringar för att hitta bättre balans i livet • Få verktyg för att själv kunna påverka tankar, känslor och beteenden • Lära känna igen signaler på stress
Metod Evidensbaserade verktyg Gruppsamtal Kroppskännedom/avspänning Hemuppgift mellan varje tillfälle
Kursupplägg Åtta tillfällen à 3 timmar Teori och praktik varvas Antal deltagare 6 st
Plats: ClaraHälsan, Regementsgatan 19, Karlstad
Kursledare Leg psykolog Josefin Elthammar och Leg fysioterapeut Katja Hardick
Sagt om kursen:
- ”Att få kunskap i hur kroppen fungerar på ett vetenskapligt plan, att det kan drabba vem som helst och vilka fallgropar man kan gå i ger ett uppvaknande som många skulle behöva innan det är ”för sent”.
- ”Det är bra att få höra hur andra har det. Man känner sig väldigt ensam och man får inte alltid förståelse och då är det bra att få träffa andra med liknande problem.”
- ”Jag har äntligen börjat tänka på mina egna behov och vem jag är, vilket jag tappat bort under åren.”
- ”Jag har lärt mig sätta gränser, att lyssna mer på mig själv och min kropp, att ta signalerna på allvar så att jag kan varva ner i tid.”
9 juni: Fördjupning i ergonomi
En inblick i hur du kan skapa en gynnsam variation av arbetsställningar, belastning och pauser för att förebygga belastningsrelaterade besvär. Genom att systematiskt se över och bedöma din arbetsmiljö när du jobbar hemifrån kan du i samverkan med kollegor och chef skapa handlingsplaner som gör att du mår bra i ditt arbete. Genom att skapa tydliga strukturer, rutiner och gränser ger vi oss förutsättningar att jobba på ett hållbart arbetssätt. Anmäl dig här senast den 8 juni Datum: 9 juni Tid: 13.30 Tidsåtgång: ca 45 minuter15 juni: Fördjupning i mental hälsa
En inblick i hur du kan arbeta med dina tankemönster för att lättare hantera din oro och de påfrestningar som du ställs inför. Du kommer få strategier som hjälper dig att identifiera, ifrågasätta och skapa mer hjälpsamma tankar. Genom att skapa en begriplighet över hur tankar, känslor och beteenden samverkar kan du i högre utsträckning påverka ditt mående, vilket understödjer gynnsamma beteenden Anmäl dig här senast den 14 juni Datum: 15 juni Tid: 13.30 Tidsåtgång: ca 45 minuterFörstadagsintyg
ClaraHälsan inför en tillfällig rutin gällande förstadagsintyg med anledning av Corona. Syftet är att minska risken för smittspridnig och att inte utsätta vår/er personal för risk. Tack på förhand! Från och med onsdagen den 11 mars kommer alla personer som söker förstadagsintyg p g a feber, andningssvårigheter eller hosta att hänvisas till telefonkonsultation med medicinsk personal. Detta för att undvika risken för smittspridning under transport och vid fysiska besök hos ClaraHälsan.Allmänna råd
• Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, före måltid, mathantering och efter ett toalettbesök. • Använd handsprit • Genom att hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk hindrar du smitta från att spridas i din omgivning eller från att förorena dina händer. • Stanna hemma när du är sjuk för att undvika att smitta människor på bussen, ditt arbete eller där du är nära andra. Vid sjukdomssymptom med oförklarlig feber och hosta: Kontakta sjukvårdsrådgivning 1177 för muntlig rådgivning (efter besök i område där smitta förekommer). Smittar man under inkubationstiden? Tillgänglig information från Folkhälsomyndigheten visar att det nya coronaviruset smittar när patienten är sjuk och i samband med insjuknandet. Den kunskap och erfarenhet som vi har just nu visar också att personer inte smittar under inkubationstiden. De som har varit utsatta för smitta ska dock vara uppmärksamma på tidiga tecken på sjukdom. Medarbetare som uppvisar symptom Om en medarbetare nyligen (inom 14 dagar) har besökt en plats där smitta förekommer och visar symptom med hosta och feber ska personen av smittskyddsskäl stanna hemma eller gå hem från jobbet och omgående kontakta sjukvårdsrådgivning 1177. Medarbetaren blir sedan kontaktad av en infektionsmottagning med instruktioner om provtagning. Medarbetare som konstaterats smittad Om en medarbetare har konstaterats smittad med covid-19 kommer smittskyddsläkare att ge instruktion till medarbetaren och till arbetsgivaren om vilka åtgärder som ska vidtas. I vissa fall så kan det bli att visats hemma i karantän eller på en infektionsklinik. (Källor: Folkhälsomyndigheten och Vårdguiden)
|
- införande av medicinska kontroller vid handintensivt arbete
- införande av medicinska kontroller och tjänstbarhetsbedömning vid kvicksilverexponering
- nya gränser för provtagning av blyhalten i blod
- ny definition av nattarbete
- utvidgat tillämpningsområde vid klättring vid stor nivåskillnad
- beställningsprocessen för de medicinska kontrollerna ska dokumenteras
- ansvarsfördelningen mellan arbetsgivare och medicinsk expertis förtydligas
- arbete där arbetstagaren utsätts för vibrationer
- handintensivt arbete
- nattarbete
- arbete med allergiframkallande kemiska produkter, 32–35 §§
- annat arbete där en riskbedömning visar att det är motiverat
- arbete med allergiframkallande kemiska produkter, 36–38 §§
- arbete som innebär exponering för fibrosframkallande damm
- arbete som innebär exponering för bly, kadmium, kvicksilver
- arbete som innebär klättring med stor nivåskillnad
- arbete med rök- och kemdykning, eller dykeriarbete
- Buller
- Hälsoundersökning av flygpersonal inom civilflyget
- Smittrisker
- Elektromagnetiska fält
- Arbete med försöksdjur
- Minderårigas arbetsmiljö
- Artificiell optisk strålning
- Arbete vid bildskärm
Motivation till motion - på Företagssalongen 12 september
Många faktorer påverkar både vår inre och yttre motivation. Vi hittar något intressant, tar ut riktning och vågar kanske prova något nytt. Vad som gör att vi sedan fortsätter kan variera och påverkas ständigt av vår ork, lust, energi och vilja. För att tydliggöra hur vi faktiskt gör det möjligt och hur vi får det gjort kommer vi bl.a. diskutera motivationsteorier, målsättning, self-efficacy och sunda copingstrategier. Tid: kl.11.30 - 11.50 Lokal: Röda Salongen, Stadshotellet plan 4 OBS! Begränsat antal platser, anmäl till ann.collander@clarahalsan.se Föreläsningen är kostnadsfri Välkommen!- ”Mkt kompetenta, inlyssnande och peppande kursledare som kompletterat varandra på ett bra sätt.”
- ”Att få vara i grupp, att dela erfarenheter, att få bekräftat att man inte reagerar konstigt, att man inte är ensam.”
- ”Bra blandning av teori och praktiska övningar."
- ”Jag kommer verkligen rekommendera andra att gå kursen.”
Syfte med kursen
- Utveckla strategier för att hantera och förebygga stress
- Tydliggöra livsprioriteringar för att hitta bättre balans i livet
- Få verktyg för att själv kunna påverka tankar, känslor och beteenden
- Lära känna igen signaler på stress
Metod
- Evidensbaserade verktyg
- Gruppsamtal
- Kroppskännedom / avspänning
- Hemuppgift mellan varje tillfälle
Innehåll
- Sex tillfällen à 3 timmar
- Teori och praktik varvas
- Antal deltagare 8-10 st
- Plats: ClaraHälsan, Regementsgatan 19, Karlstad
Datum & tid
Kursledare
Pris
7 900 kr per deltagare Priset inkluderar fika och är exklusive moms.Syfte med kursen
Att få verktyg att hantera stressen i vardagen och stärka deltagarna till ett hållbart arbetsliv. Programmet syftar även till att förebygga belastningsbesvär, att få insikt i sambandet mellan levnadsvanor och hälsa och att motivera till förändring.Metod
Programmet inleds och avslutas med självskattning för att kunna utvärdera resultatet. Inspirationsföreläsningar och diskussioner på olika teman varvas med fysisk aktivitet, avspänningstekniker och träning. Under programmet har deltagarna fri tillgång till ClaraHälsans träningslokal. Arbetsgivare, medarbetare och ClaraHälsan träffas innan start och fastställer målsättning, under programmet sker avstämning mot mål och efteråt utvärdering av måluppfyllnad.Innehåll
Programmet sträcker sig över sex veckor med två halvdagar i veckan. En förutsättning för ett lyckat program är en tydlig målformulering liksom dialog mellan arbetsgivare, medarbetare och ClaraHälsan.Innehåll i korthet
Sök Arbetplatsinriktat rehabiliteringsstöd och få halva kostnaden betald
Arbetsplatsinriktat rahabiliteringsstöd
Arbetsgivare kan få bidrag för insats som syftar till att förebygga sjukfall eller underlätta för anställda att komma tillbaka i arbete. Även för att utreda, planera, initiera, genomföra och följa upp arbetsplatsinriktade åtgärder. Planen är främst ett stöd för rehabiliteringsarbetet på arbetsplatsen och ska underlätta en tidig återgång i arbete. Planen ska i den utsträckning det är möjligt upprättas i samråd med arbetstagaren. Arbetstagaren har en skyldighet att aktivt medverka i sin rehabilitering (30 kap. 7 § SFB). Stödet ska ges av en anordnare som är godkänd av Försäkringskassan, till exempel företagshälsovården eller annan likvärdig aktör. I samband med att det nya bidraget införs får arbetsgivarna även ett lagkrav på att de ska upprätta en plan för återgång i arbete för medarbetare som förväntas vara sjukskrivna i mer än 60 dagar. Arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd kan exempelvis användas till stödinsatser för att ta fram en plan för återgång i arbete.Bidrag
Bidraget går direkt till dig som arbetsgivare och täcker halva kostnaden upp till 10 000 kr per arbetstagare och år, men högst med 200 000 kr per arbetsgivare och år (för år 2018 högst 100 000 kr). Du ansöker om det hos Försäkringskassan. Läs mer på forsakringskssan.se/arbetsgivareAnmäl dig här!
BAM Bättre ArbetsMiljö
Att ha god kännedom om arbetsmiljöfrågor är viktigt för dig som är arbetsledare eller chef. ClaraHälsan erbjuder en tvådagarsutbildning med syfte att ge deltagarna kunskap inom området arbetsmiljö och stimulera till god samverkan i arbetsmiljöfrågor. Läs mer… Kursledare: Per Jernstedt, beteendevetare och organisationskonsult Kurstillfälle 1: fredagar 21/9 och 28/9 Kurstillfälle 2: fredagar 16/11 och 23/11 Pris: 6 900 kr inkl kurslitteratur (exkl moms)HLR Hjärt- och lungräddning
Genom att låta personalen få utbildning i HLR får de både praktiska och teoretiska kunskap om hjärt/lungräddning och luftvägsstopp. Något som definitivt kan vara avgörande för att man ska våga ingripa i en krissituation. Läs mer… Kursledare: Inger Thyberg och Christina Welander, företagssköterskor Datum: torsdag 20/9 (kl. 13.30-16.00) alternativt fredag 16/11 (kl. 09.30-12.00) Pris: 950 kr per person (exkl. moms)Gruppbaserad stresshantering
Kursen vänder sig till dig som vill få verktyg för att hantera och förebygga stress i vardagen. Deltagarna får även verktyg att bli tydligare för sig själv med sina livsprioriteringar. Läs mer… Kursledare: Carola Carlsson, Leg. Psykoterapeut Kurstillfälle 1: 29/8, 12/9, 26/9 och 8/10 eftermiddagar Kurstillfälle 2: 31/10, 14/11, 28/11 och 5/12 eftermiddagar Pris: 4 900 kr per person (exkl. moms)MediYoga
Yogan är till för att träna på att vara närvarande i nuet. Man går ner i varv genom olika andnings- och rörelseövningar samt genom meditation. MediYoga har visat sig vara ett av de mest effektiva verktygen för att hantera och minska stress. Läs mer… Kursledare: Jessica Silvhamn, företagssköterska Datum: 8 tillfällen, varje onsdag morgon veckorna 39-46 kl. 08.00-09.30 Pris: 2 950 kr (exkl. moms)Mindfulness
Mindfulnessträning utvecklar individens förmåga att vara medveten, uppmärksam och medkännande vilket bland annat leder till minskad stress och oro samt till ökad koncentrationsförmåga och livskvalitet. Effekterna är väl belagda i forskning. Läs mer… Kursledare: Lena Pallin, företagssköterska Datum: Fem måndagar 1/10, 15/10, 29/10, 12/11 och 26/11 kl.15.00-16.30 Pris: 3 950 kr (exkl. moms)Sömnskola
Sömnbrist är ett stort hälsoproblem i dagens samhälle som bland annat försämrar prestationsförmågan och ökar olycksfallsriskerna, både i trafiken och på arbetsplatsen. Sömnbrist ökar även risken för viktuppgång, diabetes och hjärt-/kärlsjukdomar. Läs mer… Kursledare: Carina Wähling, företagssköterska Datum: 9/10, 23/10, 6/11, 20/11 och 4/12 Pris: 4 500 kr (exkl. moms)Alkohol- och droger, chefsutbildning
Riskbruk av alkohol kan leda till problem som är svåra att hantera. Det kan också leda till betydande merkostnader, både för dig som arbetsgivare och för personen som lider av problemet. Läs mer… Kursledare: Mimmi Asplund Carlsson, företagssköterska och behandlare inom alkoholberoende Datum: 11 september 08.00-12.00 Pris: 1 995 kr (exkl. moms)Rök- och snusstopp
Arbetsgivarens merkostnad för en rökare är drygt en extra månadslön per år. ClaraHälsan erbjuder ett vetenskapligt beprövat koncept för nikotinavvänjning där mer än 60% lyckas att bli rök- och snusfria. Läs mer… Kursledare: Lena Pallin, företagssköterska och behandlare inom alkoholberoende Datum: Start januari 2019 Pris: 3 950kr (exkl. moms)Ledarskapsutbildningar i samarbete med REZON
UL – Utvecklande Ledarskap
För de chefer som har ett direkt ledarskap i linjen och som har varit chef i minst ett halvår. Kursen lär dig hur du genom ditt ledarskap kan utveckla medarbetarna och nå högre effektivitet i organisationen. Läs mer… Handledare: Carola Carlsson, Leg. psykoterapeut tillsammans med handledare från REZON AB Datum: 10-12/10, 11/12 Pris: 18.500 kr (exkl. moms) Plats: Karlstad, Scandic Hotell WinnAnmäl dig här! OBS senaste anmälningsdag 14/9
UGL – Utveckling av grupp och ledare
Passar alla som vill bli effektivare som ledare. Genom konkreta uppgifter och upplevelser tillsammans med övriga deltagare, får du förståelse för hur stor inverkan gruppdynamik och grupprocesser har på allt som sker omkring dig – samt hur du hanterar detta. Läs mer… Se rezon.se för kurstillfällen och platser. Pris: 16.900 kr (+ kost & logi, priser är exkl. moms) Kontakta oss för anmälan, Carola Carlsson 054-22 17 06 alt. info@clarahalsan.se, uppge önskat datum och utbildningsort.Personuppgiftspolicy
ClaraHälsan följer den nya dataskyddsförordningen (GDPR) angående hantering av personuppgifter. Kontakta vårt dataskyddsombud Jenny Larsson, se kontakt, för ytterligare information. Sammanfattningsvis gäller för våra kundföretag att vi inte behöver teckna ett sk personuppgiftsbiträdesavtal eftersom vi endast hanterar kundföretags personuppgifter i syfte att föra medicinsk journal (i enlighet med patientdatalagen). Även privata kunders personuppgifter hanteras i enlighet med patientdatalagen och den nya dataskyddsförordningen/GDPR. Då vi som vårdgivare är skyldiga att föra patientjournal hanterar vi uppgifter såsom namn, adress, personnummer, telefonnummer, mailadress liksom relevanta medicinska uppgifter i syfte att föra patientjournal i enlighet med patientdatalagen.Hur lämnar ClaraHälsan information?
När vi skickar information (som innehåller personuppgift) via mail eller papperspost sker det alltid direkt till den berörda individen. Uppgifter som rör personens hälsa (sk känsliga personuppgifter såsom provsvar, intyg, remissvar mm får endast skickas via papperspost). Om vi lämnar journaluppgifter till tredje part (ej direkt till patient och ej remiss till sjukvården) skall patientens samtycke finnas. Denna hantering skall även journalföras (tex att en journalkopia översänts till försäkringsbolag, Afa m fl). Vid en ev rättelse, begränsning eller beslut av IVO om förstöring av journalhandlingar, skall den organisation som man överfört journalhandlingar till informeras (vid rättelse/begränsning behöver underrättelse ej ske om det är omöjligt eller medför en oproportionell ansträngning). Likaså skall ClaraHälsan kunna ta emot information från en annan organisation om rättelse, begränsning eller förstöring av journal. Det åligger i sådant fall ClaraHälsans dataskyddsombud och medicinskt ledningsansvarig att i samråd verkställa en sådan hantering i vårt journalsystem. En journaluppgift skall sparas i 10 år och kan enbart korrigeras i enlighet med ovanstående exempel och på beslut från IVO. Detta innebär vidare att vi i mailkorrespondens uppmanar att inte inkludera personuppgifter vid patientärende och att vi genomför direkt radering vid sådana uppgifter i inkommande mail liksom att vi regelbundet gallrar övriga personuppgifter som inte krävs för upprätthållande av rättslig förpliktelse (upprätthållande av avtal, bokföring mm).Registerhantering
Vår patientdatahantering sker i ett datoriserat journaldatasystem med sk stark autentisering och med avtalade support- och driftsäkerhetsavtal (liksom personuppgiftsbiträdesavtal). Inkommande personuppgifter (tex via post såsom remissvar, provsvar mm) och som är en journaluppgift skall skyndsamt överföras digitalt till vårt journalsystem (scanning av oss eller direkt via leverantör av tex provsvar). Personuppgifter inkl journaluppgifter som inte är inscannade i vår journal förvaras i låst utrymme (tex äldre pappersjournaler eller om vi hanterar en patient med skyddad identitet). Register över våra kundföretag finns i vårt journalsystem samt i affärssystemet. Personuppgifter till kontaktpersoner kan snabbt raderas vid upphörande av avtal eller byte av kontaktperson. Uppgifter som hanteras i vårt kundregister är hämtade från tecknat kundavtal och innehåller uppgifter om kundföretagets namn, organisationsnummer, faktureringsadress, antal anställda, namn, mailadress och telefon till kontaktperson. Fakturaunderlag innehåller personuppgifter för att koppla utförd tjänst till rätt person. Åtkomst till fakturaunderlag sker endast genom behörig inloggning till fakturaportal. Vi skickar regelbundet digitala nyhetsbrev till våra kunder. Syftet med utskicken är att informera kundföretag om nya regler inom arbetsmiljö och företagshälsovård liksom för att informera om vår verksamhet (personalinformation, öppettider, kontaktinformation och liknande). Dessa utskick sker utan att mottagaren kan läsa andra mottagares personuppgifter såsom mailadress). Dessa uppgifter är således inte ren marknadsföring utan i första hand uppgifter som ingår i vårt avtal med kundföretaget (med syfte att uppdatera kunden i området arbetsmiljö och hälsa). Möjlighet att avregistrera sig finns via länk på varje nyhetsbrev.Rättighet att korrigera och radera en personuppgift
Alla som finns i våra register skall ha rätt att bli helt borttagna med undantag av journaluppgifter där patientdatalagen gäller framför GDPR. Vi kan inte heller radera de uppgifter som utgör allmänna handlingar eller då det föreligger ett lagstadgat krav på lagring, som exempelvis bokföringsregler, eller när det finns andra legitima skäl till varför uppgifterna måste sparas, till exempel obetalda skulder. När man begär en rättelse eller radering i vårt registersystem (utanför journalsystemet) skall detta kunna ske enligt ”Rätten till rättelse eller radering”. Verksamhetsansvarig vid ClaraHälsan ansvarar för att en sådan förfrågan verkställs. Den enskilde har rätt att vända sig till oss för att få felaktiga personuppgifter rättade/raderade liksom att få uppgifter kompletterade. När ClaraHälsan har rättat/raderat en uppgift skall den registrerade meddelas att denna ändring är gjord. Du har rätt att när som helst (kostnadsfritt en gång om året) begära information om vilka personuppgifter vi har sparat om dig. Din begäran ska vara skriftlig och egenhändigt undertecknad samt innehålla uppgift om namn och personnummer. Innan journaluppgift kan lämnas ut sker dock en sk menprövning (när man prövar om personuppgifter kan röjas utan att det är till men för den som uppgifterna rör eller dennes närstående). Begäran om registerutdrag, information eller rättning av felaktiga uppgifter skickas till: ClaraHälsan AB Regementsgatan 19 653 40 Karlstad Uthämtning av register/journaluppgift sker på vår mottagning på Karolinen i Karlstad och efter uppvisande av legitimation. Det finns möjlighet att i förekommande fall inge klagomål till Datainspektionen som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter.Gruppbaserad stresshantering
Kursen vänder sig till dig som vill få verktyg för att hantera och förebygga stress i vardagen. Deltagarna får även verktyg att bli tydligare för sig själv med sina livsprioriteringar.Syfte
- Utveckla strategier för att undvika onödig stress i vardagen
- Förstå betydelsen av doserad fysisk aktivitet för bibehållen hälsa
- Bli tydligare för själv att prioritera vad som är viktiga värderingar i livet
- Påbörja de förändringar som behövs för att minska stressen i vardagen
Metod
Evidensbaserade verktyg Gruppsamtal Hemuppgift mellan varje tillfälleKursupplägg
Fyra tillfällen à 2,5 - 3,5 timmar (dagtid) Vid tre av tillfällena övningar med avspänningsteknik Max antal deltagare 8 stTider
5/4 kl. 14.00-16.30 18/4, 2/5 och 16/5 kl. 13.00-16.30 Plats: ClaraHälsan, Regementsgatan 19, Karlstad Kursledare: Leg. Psykoterapeut Carola Carlsson, kontakta Carola för mer information: 054-22 17 06 Pris: Avtalskunder 3 500 kr per person, övriga kunder 4 900 kr per person. Pris exkl. moms.Anmälan: info@clarahalsan.se eller 054-22 17 00
Under våren 2017 erbjöds alla som fått behandling för alkoholproblem under åren 2013-2016 en uppföljning. Vi ville veta mer om hur det gått för dem och hur deras alkoholvanor ser ut i dag. Resultatet visar att flertalet haft god hjälp av behandlingen på ClaraHälsan och att de idag dricker mycket mindre, eller inte alls, jämfört med vad de gjorde innan behandlingen.
Det finns vetenskapligt stöd för att många som har alkoholproblem kan förändra sina alkoholvanor på egen hand eller med begränsade behandlingsinsatser i öppenvården. Vår kartläggning visar att de allra flesta som genomgått våra korta evidensbaserade behandlingsprogram fått tillräcklig hjälp medan ett fåtal behövde mer hjälp och fick det via beroendevården eller på behandlingshem. En vanlig gräns för riskkonsumtion är 9 (för kvinnor) respektive 14 (för män) glas per vecka. I gruppen som fick behandling hos oss minskade antalet glas per vecka från i snitt 26 till 5. Många av dem som har ett alkoholberoende kan med lite hjälp lära sig att dricka mindre, utan att behöva sluta helt. Att inte behöva sluta helt kan öka motivationen att minska alkoholkonsumtionen. Vill du veta mer om vad kartläggningen visade eller vilka metoder vi använder vid behandling av alkoholproblem, läs hela rapporten. Den finns på vår hemsida: www.clarahalsan.se- Skapa tid, ork och lust - hur gör man? Carola Carlsson, beteendevetare/leg.psykoterapeut och Linus Olsson, leg sjukgymnast
- Tankens kraft. Om hur tankar styr oss. Hur jag ändrar mina tankar. Josefin Elthammar, leg. psykolog
- Vad påverkar mig i arbetet och arbetsmiljön? Per Jernstedt, beteendevetare/organisationskonsult
- Stresshantering. Vad är till hjälp? Carola Carlsson, beteendevetare/leg.psykoterapeut
- Sömnens betydelse för vår hälsa - Vad kan jag själv påverka? Carina Wähling, företagssköterska Pris: 295 kr/tillfälle, lättare förtäring serveras. Intresseanmälan lämnas till info@clarahalsan.se eller 054-22 17 00.
Utökad kompetens på ClaraHälsan
Inom ClaraHälsan kan jag erbjuda OBM inom områden som; organisations- och ledarskapsutveckling samt individuellt chefsstöd. Jag heter Josefin Elthammar och har arbetat som legitimerad psykolog i drygt 16 års tid inom olika verksamhetsområden såsom; barn- och ungdomspsykiatri, hälsa- och rehabilitering inom Landstinget, Arbetsförmedlingen samt företagshälsovård. Jag är legitimerad psykolog, specialist i arbetslivets psykologi och certifierad OBM-konsult. josefin.elthammar@clarahalsan.se- Tid: kl 15:00 – 16:30
- Pris: 295 kr/tillfälle
- Lättare förtäring serveras Anmälan till info@clarahalsan.se eller 054-22 17 00
- Individuell kartläggning
- Hemuppgifter, sömndagbok mellan varje tillfälle
- Analys och rådgivning
- Uträkning av sömneffektivitet
- Behandlingen består av sömnhygienråd och sömnrestriktion